Zienswijze verkeer WHT

Ter informatie.  Het bestuur van de BOS heeft de volgende brief naar de gemeente gestuurd als reactie op de publicatie van de omgevingsvergunning voor het Westelijk Handelsterrein waar een hostel met 154 kamers gepland is.

 

Uw kenmerk: OMV.23.12.00435 / ontwerp besluit “Van Vollenhovenstraat 15”

Ons kenmerk: Zienswijze herontwikkeling Westelijk Handelsterrein (WHT)



Geacht college,

 

De Bewonersorganisatie Scheepvaartkwartier (BOS) is een vereniging van bewoners van het Scheepvaartkwartier met een kleine 300 aangesloten huishoudens als leden. Wij hebben mede tot doel de belangen van de huidige bewoners van deze wijk te behartigen. Met interesse hebben wij het ontwerp besluit aangaande Van Vollenhovenstraat 15 gelezen. Wij willen daar de volgende bezwaren tegen naar voren brengen vanuit ons wijkbelang. 

 

Onze bezwaren:

Zoals in de toelichtingen beschreven zal het plan een hogere parkeerdruk veroorzaken in de wijk; circa 70 parkeerplaatsen zullen gemiddeld over de dag nodig zijn. Deze parkeerplaatsen moeten in de wijk gevonden worden, ook op de openbare plaatsen waar nu bewoners met vergunningen staan. Nu al komt het geregeld voor dat bewoners of bezoekers van de straten rondom de Gedempte Zalmhaven, geen parkeerplek kunnen vinden. Dat wordt alleen maar erger door dit plan. Kan de gemeente uitleggen aan welke randvoorwaarden het plan is getoetst en welke concrete stappen de gemeente zal nemen om de parkeerdruk niet nog hoger op te laten lopen als gevolg van dit plan?

In het plan staat ook beschreven dat het aantal verkeersbewegingen in en naar de wijk enorm toeneemt. Nu al kampt onze wijk, maar ook de toegangswegen die de wijk deelt met het Erasmus MC, geregeld met enorme files. Dat wordt verergerd door dit plan. Kan de gemeente uitleggen aan welke randvoorwaarden het plan is getoetst en welke concrete stappen de gemeente zal nemen om de verkeersdruk in de wijk en omliggende verkeersaders niet nog hoger op te laten lopen als gevolg van dit plan, ook met het oog op overige toekomstige ontwikkelingen in en om de wijk (bijv. het in punt 3 genoemde voornemen tram 7 op te heffen)?

Een van de oplossingen om het autoverkeer in de wijk te verminderen is het verbeteren, of het minimaal op peil houden van het openbaar vervoer. Het ligt dus erg voor de hand om lijn 7 ook in onze wijk in stand te houden. De tramhalte Westplein ligt centraal in de wijk en pal voor de ingang van het WHT. De in het plan voorspelde 170.000 extra verkeersbewegingen (477/dag!) dienen we toch kosten wat het kost te voorkomen?  Kan de gemeente het behoud van tram 7 in onze wijk serieus in overweging nemen?

 

Referentie: Stikstofdepositieonderzoek van de Andromigroep, pagina 4

 

We vinden het fijn dat er nagedacht is over een goede fietsenstalling in het pand zelf. We weten echter dat hostel bezoekers veel gebruik maken van deel scooters. Deze belanden zonder inpandige stallingsmogelijkheid op de stoep voor het pand. Onze stoepen worden nu al regelmatig geblokkeerd door leen scooters en dat wordt met dit plan dus nog erger. Daarnaast is de situatie op de stoepen rond de ingang van het WHT nu al onoverzichtelijk, mede door de hoogte verschillen in de stoep. Onze bewoners met rollators of rolstoelen zullen dan nog moeilijker hun bestemming kunnen bereiken. Welke concrete oplossingen heeft de gemeente voorzien om gevaarlijke situaties op de stoepen rond het WHT te voorkomen

 

Naar wij hopen kan de gemeente de zorgen die wij als Bewonersorganisatie hebben rondom dit plan wegnemen door het delen van het toetsingsrapport van het plan en de voorgenomen concrete, structurele oplossingen voor bovengenoemde problemen. Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet,

 

Hoogachtend, namens de BOS,

 

Adriaan Eelkema

Secretaris