Gemeente Rotterdam moet bestemmingsplan ‘Parkhaven’ aanpassen
Gepubliceerd op 9 juli 2025 door de Raad van State: (zie ook hun website)
De gemeenteraad van Rotterdam moet binnen 26 weken diverse gebreken in het bestemmingsplan ‘Parkhaven’ herstellen. Het plan maakt de bouw van 650 woningen mogelijk in acht woontorens aan weerszijden van de Euromast inclusief ondergrondse parkeergarages. Maar dit plan is met de zogenoemde tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van vandaag (9 juli 2025) nog niet definitief geworden.
Verschillende ondernemers, Stichting Groen Parkhaven, Stichting Rotterdam Natuurlijk en enkele omwonenden hebben voorlopig met succes onderdelen van het plan aangevochten. Zij kwamen in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak omdat zij onder meer vrezen voor de exploitatiemogelijkheden en bereikbaarheid van hun bedrijven in de Parkhaven en voor het groen en de monumenten in het gebied, zoals Het Park en de Euromast.
Groene inrichting van het gebied
De Afdeling bestuursrechtspraak komt tot de conclusie dat de gemeenteraad verschillende aspecten die betrekking hebben op de inrichting van het gebied aan de westzijde van het Scheepvaartkwartier nader moet uitwerken en moet borgen in het bestemmingsplan. Het gaat allereerst om de zogeheten hoogwaardige groene inrichting van het gebied. De gemeente wil de verharding op de kade van de Parkhaven wegnemen en groen inrichten. Dat geldt ook voor de oever bij de Parkhaven met recreatieve routes voor langzaam verkeer, en rondom de Euromast, waarvoor de groene inrichting noodzakelijk is om de monumentale waarden te behouden van de Euromast. Dat is naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak nu onvoldoende uitgewerkt en niet geborgd in het bestemmingsplan.
Parkeerplaatsen en bereikbaarheid
Daarnaast constateert de Afdeling bestuursrechtspraak dat de gemeenteraad parkeerplaatsen van de touringcars, de nieuwe op- en afstapplaats voor een bedrijf dat rondritten organiseert in een amfibievoertuig, en gehandicaptenparkeerplaatsen op de kade niet goed heeft geregeld en ook dit niet heeft geborgd in het bestemmingsplan. Datzelfde geldt voor de bereikbaarheid van de noordelijke parkeergarage in het gebied en de bereikbaarheid van bestaande ondernemingen in de Parkhaven en hun mogelijkheden om te laden en te lossen.
Gevolg van deze tussenuitspraak
De Afdeling bestuursrechtspraak heeft de gemeenteraad van Rotterdam nu dus opgedragen om de geconstateerde gebreken binnen 26 weken te herstellen in het bestemmingsplan. Daarna is de Afdeling bestuursrechtspraak weer aan zet en zal zij beoordelen of de gemeenteraad deze tekortkomingen in het bestemmingsplan heeft hersteld en daarmee aan de opdracht van de tussenuitspraak heeft voldaan.
Hieronder de agenda voor 3 juni:
En de procedure die gevolgd wordt:
Voorgeschiedenis Parkhaven procedure
In 2018 deed de ontwikkelcombinatie Parkhaven Partners een Unsolicited Proposal voor het bouwen van 700 woningen aan de Parkhaven, in mei 2019 volgde hierover een eerste voorlichtingsbijeenkomst. In feburari 2021 is een master plan gepresenteerd; voorjaar 2022 heeft de gemeente zijn ontwerpbestemmingsplan ‘Parkhaven’ ter inzage gelegd, waarover 109 zienswijzen werden ingediend. Op 2 februari 2023 heeft de gemeenteraad het plan aangenomen en op 15 februari 2024 hier een herstelbesluit opgenomen. Afgelopen januari 2025 kregen de acht appellanten, waaronder de BOS, eindelijk het verweerschrift van de gemeente in de bus.
Plan
Het huidige plan bestaat uit 8 woontorens met 650 woningen, tevens komen er maximaal 515 autoparkeerplaatsen die voor circa 1600 extra autoritjes per dag in onze wijk zullen zorgen.
Bezwaren BOS
De BOS heeft in zijn beroepschrift kritiek geleverd op het verkeersonderzoek. De gemeentelijk modellen laten zien dat het verkeer op het Drooglever Fortuynplein nog drukker zal worden, opmerkelijk genoeg zegt het model dat het in de Scheepstimmermanslaan rustiger zal worden!! Nu al is duidelijk dat in de spits de toegang tot de parkeergarages van de Parkhavenflats geblokkeerd zullen worden door de wachtrij voor het stoplicht. De BOS zal blijven aandringen op verbetering in de verkeerssituatie.